Het Looft. Från teater till grill.
   
Regissör. Innovatör. Entreprenör. Richard Looft är en man som har hunnit med mycket. Samtidigt har han ofta gjort saker och ting på sitt eget sätt. Men tack vare en god idé, pragmatiskt tänkande, en utmärkt förmåga att hitta rätt folk och 100% fokus på detaljerna så är Looftlighter på väg mot framgång.
 

På 70-talet gick Richard på Gångsätra gymnasium tillsammans med andra Lidingöbor som SVT´s dramachef Daniel Alfredson, skådespelaren Mikael Nyquist och författaren Christina Herrström. Både innanför och utanför skolan kretsade mycket av livet kring film och teater, och många av dem fortsatte på den banan i sitt vuxna liv. Så även unge herr Looft: "Efter ett tag insåg jag att min roll lutade mer åt regissörens, jag tyckte helt enkelt att det var roligare att komma med idéer och organisera än att själv stå på scen." Detta resulterade i en frilansande karriär inom teater, TV, film, reklamfilm och opera. Han har bl.a. regisserat en mycket uppmärksammad uppsättning på Dramaten av Kristina Lugns pjäs Tant Blomma (med Thorsten Flinck) och varit konstnärlig ledare på Wasa-teater i Finland. På Dramaten var han även under en tio-årsperiod regiassistent till Ingmar Bergman (Ett Dockhem, Ett Drömspel, Hamlet, Peer Gynt, Fröken Julie och Markisinnan de Sade). Han har även regisserat svensk såpa på Tv3 och belönats med en Grammis för bästa musikvideo (CajsaStina Åkerströms Fråga stjärnorna). Men nu är det het luft och rostfritt stål som gäller.

Gnistan som skapade ett företag
På 1960-talet bodde familjen Looft i USA. "Pappa var kärnkraftsingenjör och arbetade där", berättar Richard, "och det var väl där jag lärde mig grilla. Sedan flyttade vi tillbaks till Sverige och för 10 år sedan flyttade jag, min fru och våra tre barn in i ett av de ekologiska husen som hade byggts på Törnrosvägen här på Lidingö". Sedan dess har grillen gått varm. Själv arbetar Richard helst med indirekt grillning; man lägger kolen på ena sidan, maten på den andra och har locket på (så blir maten både grillad och genomstekt). Men, en grilldag för 10-15 år sedan blev han inte nöjd; "Kycklingen smakade tändvätska! och jag tänkte; det är ju helt absurt att använda bensinprodukter i matlagning" (bara i Sverige används mer än 4000 ton tändvätska varje sommar). "Så jag började fundera på hur man kunde göra istället. Själva grundidén kom snabbt, jag tog en gammal brödrost och en Electrolux dammsugare (som man kunde vända luftströmmen på) och kopplade ihop detta till ett oerhört effektivt men också fullständigt livsfarligt åbäke. Jag förbättrade och förminskade den genom åren och så småningom började kompisar vilja ha en likadan...". Idag är den färdigutvecklade Looftlightern snabb, elegant och säker; med hjälp av en koncentrerad stråle het luft tänder Looftlighter grillen på 60 sekunder utan att en enda droppe tändvätska behövs. Och inom 3-4 minuter går det att få kolen grillklar, istället för som normalt 30-40 minuter. Dessutom kan den tända öppna spisar och den har en inbyggd ölöppnare i upphängningsanordningen! Vad mer kan krävas för att uppnå en massiv och omedelbar framgång?

Bra kontakter gör det lättare
"Som av en slump arbetade min mamma på Uppfinnareföreningen", fortsätter Richard, "och vi gick dit och fikade med Margaretha Andersson som tyckte tändaren var en genial idé". De var villiga att stödja projektet med villkoret att Richard satsade 100% på uppfinningen. Inget regisserande, med andra ord. Men tiden var ännu inte mogen. Två år senare träffade Richard Peter Rothschild, en entreprenör på Lidingö (döttrarna gick i samma klass), och när han frågade vad Peter sysslade med så visade det sig att han var duktig på att starta företag; han hade tidigt haft ett företag som importerade ekologisk frukt. Det "råkade" gå bra, som han uttryckte det. Sedan sålde han det och startade ett nytt, som också "råkade" gå bra, som han sedan sålde... Förutom att vara entreprenöriellt lagd var Peter också väldigt trevlig och ödmjuk. "Innan hade jag väl haft vattentäta skott mellan teatervärlden och affärsvärlden men kanske insåg jag då att företagande också kan vara en skapande verksamhet". Peter som är VD på BioGaia (vilka arbetar med functional food) föreslog att Richard skulle träffa industri-designfirman Propeller (som arbetar med Volvo, SAAB, Ericsson, Microsoft mm). Även de visade sig vara både trevliga och entusiastiska, plus att de var villiga att arbeta på royaltybasis. Med lite hjälp från Uppfinnareföreningen, Almi, Peter och hans kompanjoner och lite privat kapital startades Looft Industries AB 2005.

Ett kinesiskt äventyr
Förutom Richard blev även Peter Rothschild delägare i Looft Industries och Peter tog dessutom med sig två kompanjoner in i bolaget; Jan Annwall och den amerikanske affärsmannen David Dangoor. Delägarna hade sedan tidigare bra kontakter i Kina, som bekant är hela världens verkstad idag. Men Richard överraskade alla (och kanske sig själv) med att vilja ordna allt själv. "En sak jag bär med mig från mitt liv som regissör är en rad från Ibsens Peer Gynt; Den aningslöse faller oftast i den ondes fälla", säger Richard, "så innan jag åkte till Kina förberedde jag mig därför ordentligt, bland annat genom att fråga folk från IKEA och H&M om råd och tips. Jag förstod att det viktigaste var att vara på plats, att det inte gick att sitta i Sverige och försöka fjärrstyra projektet. Det gäller också att att förstå att osäkerheten är ett högt pris man får betala, osäkerhetsfaktorn är mycket större än många tror, jag har mött flera västerländska kadaver på vägen... Min erfarenhet är också att många Kineser är hårda, tuffa affärsmän som sätter stort värde på relationer. Egentligen var projektet helt absurt, faktiskt. Med hjälp av Kinesiska Handelskammaren här på Lidingö tog jag först fram en lista på 86 lämpliga fabriker. Eftersom patentet inte var klart kunde jag inte avslöja vad jag ville tillverka, men jag hade åtminstone en kravlista på vilka certifieringar som fabriken var tvungen att uppfylla. Med hjälp av Internet och e-post reducerade jag listan ordentligt, så när jag åkte till Kina för första gången i mitt liv hade jag bokat upp möten i Shanghai med 15 fabriker. Efter det valde jag ut fem fabriker som jag åkte ut i provinserna och besökte. Det var då jag började inse hur stort Kina egentligen är... Och efter detta valde jag den fabrik jag idag fortfarande arbetar med".

Att hitta rätt
Propeller stod för designen av Looftlighter men själva tekniken utformade Richard tillsammans med den kinesiska fabriken. Som så många andra kinesiska firmor är detta ett familjeföretag, och en av döttrarna i familjen talar någorlunda engelska, vilket var en förutsättning. Men början var ändå tuff, mycket tuff... "Kina är ju verkligen en helt annan kultur", berättar Richard, "det räcker inte att man kan kommunicera med ord. Totalt sett har jag varit i Kina från och till under tre års tid och jag har lärt mig enormt mycket och är väldigt förtjust i Kina. Speciellt intressant var naturligtvis de första sex månaderna när jag ofta bodde på fabriken och vi arbetade intensivt tillsammans med att utveckla tekniken bakom och produktionen av Looftlighter". Och ännu mer intressant blev det för Richard när det var dags för leverans nummer ett. "Den allra första containern som skickades från Kina innehöll 5000 tändare", fortsätter Richard, "och samtidigt skickade de även tre provexemplar med flyg som jag kunde utvärdera. När provexemplaren kom till Lidingö satte jag mig ner och testade och testade; klick, klick, klick. klick. Efter cirka 200-300 extremt snabba tryckningar gick en av knapparna sönder, och när jag tittade närmare på kartongerna hittade jag ett stort antal småfel. Jag ringde Kina och sa att jag vägrade ta emot containern (som redan lämnat Kina och var halvvägs ute på havet) och att jag direkt skulle åka över till fabriken. Självklart var jag orolig hur de skulle reagera och agera, men de var vänliga och tillmötesgående, de hade tagit fram en ny knapp, ändrat alla småfel på kartongen och tillverkade 5000 nya Looftlighter utan att det kostade mig ett öre extra. Jag har haft tur, men också slitit hårt fört att hitta rätt".


Ambitionen är alltid 100%
Att livet som innovatör och entreprenör är spännande kan Richard intyga. "Det är som sagt jättetufft, men när jag bestämde mig var det som om alla bitar föll på plats. Detta är mitt livs äventyr, det är som första dagen på sommarlovet, när man vaknade upp och planerade hur den där trädkojan skulle byggas...". Men samtidigt är det en hård resa. "Jag har arbetat i ett och ett halvt år utan lön. Som tur är så är min fru framgångsrik inom teatervärlden, just nu arbetar hon på Det Konglige i Köpenhamn, så hon har försörjt oss, men vi har även offrat vårt sommartorp. Hade jag inte varit van från teatern att arbeta med projekt och även att under en tid kunna gå i "ekonomiskt ide" skulle det inte ha gått. Allt är egentligen en inställningsfråga. Min pappa Henry lärde mig; förtöj alltid för storm. Det stämmer fortfarande. Det gäller att vara beredd på allt. Och att ha full kontroll, både på små bitar och små kostnader. Det är oerhört lätt att alla småsaker perforerar verksamheten och dränerar bolaget. Och då sjunker man. Som nystartat bolag har man ju inte särskilt stor flytkraft... En annan regel är att alltid ge 100%, det är omöjligt att ge mer men du ska inte heller ge mindre. Det är väl något jag har med mig från åren med Bergman, han krävde alltid 100%".

En framgång på Lisebergsscenen
Försommaren 2006 anlände så den nya containern till Sverige. "-Hej, jag är teaterregissör och har uppfunnit en grilltändare... Alla butiker och kedjor jag ringde var helt ointresserade", berättar Richard, "och de tidningar som jag skrev till var ännu mer likgiltiga. Så jag ställde mig helt sonika utanför R.O.O.M. med min grill. Med mobiltelefonen ringde jag upp deras inköpschef Solveig Bergholm och bad att få 60 sekunder av hennes tid: Hon kom. Hon såg. Och hon köpte direkt. År 2006 sålde jag Looftlighter till 70 butiker (R.O.O.M, NK, Designtorget, Nordiska Galleriet, Fredells, Butik Grön mm) bara genom att åka runt och visa hur tändaren fungerade". Att sälja direkt till butiker var framgångsrikt, men tidsödande och att komma in på kedjorna var fortfarande omöjligt. Det slumpade sig dock att Richard fick ett erbjudande från TV4-kocken Bengt Sjöström att under en mässsa på Liseberg stå på scenen vid en Weber-grill och demonstrera Looftlightern. På denna mässa fanns även Nils Persson som varit försäljningschef på Weber och han blev imponerad så ett samarbete uppstod. Tack vare Nils fick de snabbt samarbetsavtal med Järnia, K-Rauta, Granngården, Alljärn, Silvan och ICA. Idag har Looft Industries agenter i Norge, Danmark, Polen, Italien, Ungern och England. Plus att de även börjat sälja mindre volymer till USA, Kanada, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike mm. Och expansionen fortsätter, både på hemmaplan och utomlands.

Bara början
Förutom Looftlighter så lanserar Looft Industries till våren 2008 även grilltillbehör. "En av entreprenörens akilleshälar är att de aldrig stannar upp", säger Richard, "men för mig är detta ett strategiskt beslut; att utvidga produktionen innan produkt nummer ett är etablerad. Jag ser det som fortsatt varumärkesbyggnad. Vi, det vill säga jag, Nils och Propeller, har utvecklat ett antal tillbehör där vi verkligen satsat på funktionalitet, kvalitet och design. Kvaliteten är så hög att jag skulle kunna ge 30 års garanti på vissa av dem...". Alla olika delar på tillbehören är listigt konstruerade, också med tanke på miljön; på grillborsten kan du byta borste med ett enkelt klick, grillhandsken har en inbyggd krok av metall så att du kan hänga den på förklädet. Trancherkniven har en gaffel inbyggd i hylsan (som dessutom är barnsäkert konstruerad) och är komplett med ölöppnare förstås. 8-årige sonen Nikolai, som tydligen kommer gå i sin fars fotspår, har dessutom föreslagit att kniven borde kompletteras med inbyggt bryne. Men, för ögonblicket är Looft Industries klara med produktutvecklingen. Nu är det dags för akt två: att bygga ett stabilt företag. Men så tillägger Richard med glimten i ögat; "sedan finns det ju idéer som är för goda att låta bli...".