|
Apparater
som speglar sin tid
När du ser en TV eller lyssnar
på en radio... vad ser du då? Vad är det som gör
att just den apparaten fått just den formen eller just den färgen?
Design är både en samhälls- och tidsspegel. Och självklart
så syns detta extra tydligt på så utpräglade
konsumentprodukter som till exempel radio- och tv-apparater. Här
på Forum Dalénum har vi samlat 100-tals olika objekt
som vart och ett är ett spännande nedslag i 50- och 60-talets
design- och teknikhistoria. Och naturligtvis har vi koncentrerat oss
på produkter från AGA...
Anarki på AGA?
Att AGA alltid varit karakteriserat av innovations- och experimentlusta
är mycket märkbart. Fjärrkontroll (med sladd), sensorer
som anpassar bilden efter omgivande ljus är exempel på
två av AGAs intressanta tekniska påhitt från 50-talet
och de var även en pionjär inom färgTV (redan 1952
faktiskt). Filosofie doktor Kalle Westberg, vid ekonomisk-historiska
institutionen på Stockholms universitet, har skrivit en avhandling
"Var optimist! AGAs innovativa verksamhet 1904-1959" varifrån
följande stycke är hämtat: "AGAs innovationsverksamhet
karaktäriseras av ett konstant experimenterande. Ett stort ansvar
låg hos ingenjörerna som upplevde arbetet som en lekstuga
där man lätt fick ledningens stöd för nya idéer.
Framgången beror till stor del på ingenjörernas skicklighet.
Det var inte ledningen som dikterade villkoren. Det säger något
om hur teknikutvecklingsandan var på AGA, det fanns en vilja
att vara innovativ. Man får intrycket av att AGA verkligen trodde
att världen kunde göras till en bättre plats med hjälp
av ny teknik."
50- och 60-talet, formgivning som förändrade
Sverige
År 1919 publicerade Svenska Slöjdföreningen (idag
Svensk Form) manifestet Vackrare Vardagsvara som en del i deras ambition
att förändra världen med enkelhet och skönhet,
humanism samt demokratiska ideal. Tanken var att ett målmedvetet
samarbete mellan skapande konstnärer och konstindustrins ingenjörer
skulle förädla bruksvarornas kvalitet och form för
att därigenom höja den allmänna smaken. I kölvattnet
på detta uppstod på 30-talet en designstil som fick namnet
”Swedish Modern” (eller "Scandinavian Modern"
om man vill vara något mindre chauvinistisk) (eller till och
med "Danish Modern" i allra värsta fall)) som blev
en stark och långvarig inspirationskälla. Ledord för
"Swedish Modern" var funktionalism, kvalitet samt nytta.
Och detta kombinerades med elegans, strikthet och organiska former
- ofta i metall och i naturliga träslag, korg eller skinn. En
annan dåtida strömning med samma bakgrund och ideal var
funktionalismen vars förespråkare menade att den pågående
folkökningen, urbaniseringen, globaliseringen och framför
allt industrialisering och stordrift skulle skapa en helt ny värld.
Och att hemtrevnad skulle skapas genom ordning och ändamålsenlighet.
Störst inflytande hade "Swedish Modern" under 50-talet;
ett decennium med stark framtidstro, god ekonomi, hög konsumtion
och stark innovationskraft. Fabrikerna producerade för fullt,
svenska folket läste kvällskurser på korrespondensinstitut
och de svenska storbolagen växte sig stora. Men, detta var också
ett decennium då rökning och radioaktivitet fortfarande
var helt ofarligt.
Design gjord av arkitekter, silversmeder, ingenjörer,
konstnärer med mera
Design är en naturlig del av företagskulturen. För
AGAs del innebar det att man förlitade sig på egen utveckling,
samtidigt som man också sökte nya vägar. Vid formgivningen
av hemelektronikapparater engagerades därför många
både anställda och externa formgivare och att man prövade
annorlunda lösningar, som ibland kostade mycket och gav liten
utdelning på marknaden. Bland formgivarna kan nämnas Jan
Ostwald (ursprungligen silversmed, Bengt Gullberg formgivare till
Prisma och Mobil, skulptören Göran Lange och formgivarna
Bengt Jansson, Jenö Debröczy samt Uno Berggren (även
känd som framgångsrik fågelfotograf). Flera av AGAs
produkter utformades av konstruktörerna: ingenjörerna Gösta
Larsson, Jörgen Stannow och Karl Kruse. Och i åtminstone
ett fall var även en amerikansk formgivare John A MacDonald engagerad.
Utan tvekan var det hos AGA som den svenska formgivningstraditionen
utvecklades längst med enkla, rena former i trä. Som kuriosa
kan nämnas att man på 50-talet även exporterade lyxiga
och rikt utsmyckade radioapparater till Förenade Arabemiraten.
En till radioindustrin knuten grupp av formgivare började framträda
först i slutet av 50- och början av 60-talet. De flesta
av den första generationens professionella formgivare var silversmeder
utbildade på Konstfack. Arkitekterna fortsatte att spela en
viktig roll även efter det. År 1957 ritade arkitekt Bengt
Gullberg den exklusiva TV-apparaten Prisma för AGA omkring 1957
(bild ovan till höger). Den blev mycket uppmärksammad men
sålde aldrig i några nämnvärda tal. På
grund av den okonventionella formen och den därmed förbundna
okonventionella konstruktionen var den dyr att tillverka. Och den
fick också snabbt rykte om sig att vara opålitlig. Att
den av handlarna döptes om till "hörn-TV" hjälpte
inte. Smeknamnet "Loket" ledde tyvärr inte det heller
till någon försäljningsökning. Samma sak skedde
senare när den mycket mångsidige konstnären Stig Lindberg
ritade hemelektronikapparater för Luma. "Pigtittaren"
(bild till vänster) från slutet av 50-talet uppmärksammades
stort för den annorlunda designen men resulterade mest i häpnadsväckande
ekonomiska förluster. Samtdigt fyllde de dock den viktiga funktionen
att skapa uppmärksamhet kring det egna varumärket.
1953 tillverkades denna lätt rundade reseradio av AGA (bild ovan
till vänster). Denna kombinerade nät- och batteriradio hade
goda prestanda och var en föregångare till 60-talets populära
transistoriserade bärbara "bordsradioapparater" och
tillverkades under flera år i ett antal olika utföranden.
Ingenjör Gösta Larson, låg inte bara bakom tekniken
utan var även formgivaren, vilket inte var ovanligt på
den tiden. Dessutom blev han fotomodell när det gjordes radioreklam
i tidningen - det är han som står till höger och håller
apparaten i handen medan kvinnan beundrande ser på. Tilläggas
kan att "trots den stora batteriekonomin är ljudstyrkan
stor, mycket beroende på den moderna ovala högtalaren med
extra kraftig magnet" - om man får tro annonstexten i alla
fall.
År 1957
ritade Bengt Jansson en smäcker skapelse (bild till vänster)
som även innehöll många tekniska nyheter. Och visst
kan man dessutom ana en smula inspiration från Nisse Strinnings
stringmöbler som lanserades 1953. Att AGA förstod vikten
av formgivning som försäljningsargument illustreras också
av att många av radiomodellerna fanns i olika formspråk
- men med samma teknik bakom - för att tilltala olika målgrupper.
Att AGAs formspråk var uttänkt syns
också i texten hämtad från en AGA broschyr från
1961; "En snygg och rationellt uppbyggd liten radio med goda
mottagningsegenskaper", "Mycket elegant är denna strikt
formgivna apparat... Modern och ren i linjerna... ". Tilläggas
kan att alla AGAs radioapparater enligt samma broschyr var "...fulländade
kvalitetsprodukter, skapade för er fritidstrivsel." och
att "På den svenska TV-marknaden är det endast kvalitet
och smakfull design som i längden kan hävda sig - som i
kombination med en effektiv serviceorganisation ger nöjda kunder
och ökad efterfrågan.
Andra ingenjörsritade verk var AGAs serie av läderklädda
batteri- och nätdrivna transistorradior med formgivning av Jörgen
Stannow (bild till höger). Fakta i detta stycke är hämtade
från Svensk Industridesign, en 1900-tals historia.
Vad hände sedan?
Mot slutet av 60-talet så uppstod många revolutioner världen
runt, och en av dem skedde inom radio- och tv-formgivning. Modet och
musiken genomgick en enorm förändring och för kanske
första gången blev en ungdomskultur den stilbildande i
alla läger. Även om de konservativa, mörka trämöblerna
fortfarande behöll en populär plats de svenska vardagsrummen
så fick den kraftig konkurrens från trendigare, tekniskt
inspirerad amerikansk/japansk formgivning - i plast eller metall med
många knappar. Mot slutet av 70-talet var de svensktillverkade
apparaterna utkonkurrerade av billiga, kantiga japanska apparater
i svart och krom. Den sista stora, Luxor, lade ned 1981. Och AGA hade
sålt sina konsumentprodukterna inom radio- och TV till Svenska
Philips redan 1971.
En intressant fotnot är dock att i slutet av 1980-talet började
man i Sydostasien att lönsamt producera en exakt kopia av den
Luxormottagare som utvecklats och sålts i Sverige nästan
10 år tidigare. Ett litet bevis på att även om design
samt teknik är rätt så finns det många andra
faktorer som också avgör hur framgångsrik en produkt
blir. Att AGAs hemelektronikdivision inte gav vinst anses idag i hög
grad ha berott på en kombination av bristande marknadsföring
och dålig kontakt med försäljarledet. Därtill
var den kraftiga asiatiska prispressen naturligtvis en viktig faktor.
Men, som alltid så är resultatet en summa av alla detaljer,
både de små och de stora.
För AGA varade konsumentelektronikepoken i totalt närmare
50 år. Apparaterna från AGA samt Luma i artikeln samt
många, många flera går att titta och känna
på när du besöker Forum Dalénum, vår
utställningslokal på Dalénum. Alla apparater, broschyrer
och andra tidstypiska objekt både en historisk nostalgikick
och en stark längtan efter 50- och 60-talets framtid. En hyllning
till alla de ingenjörer, tekniker och formgivare som skapade
dessa fantastiska saker. Hjärtligt välkomna till Forum Dalénum!
|